GYIK

Alapok

Drónverseny

Előre kialakított versenypályán, időre repkedés, mindez csoportokba rendeződve. Itt egy példa videó, feliratkozni ér!

Mi kell a versenyzéshez?

Egy jól beállított gép, és ha a magyar bajnokságban is részt szeretnél venni, akkor egy FAI licensz, ami párezer forint 1 évre, és általában február végig fizetendő. Minden évben van erről tájékoztatás a DRH Társalgó Facebook csoportban, ahova amúgyis célszerű belépni.

Ha lezajlott a bajnokság (a világbajnokság miatt általában augusztus végén, legkésőbb szeptember elején vége a hazai bajnokságnak), akkor vagy ingyen jöhetsz, vagy van valami jelképes összeg, ez a szervezőktől függ.

Tipp: első körben érdemes kijönni nézőnek, felmérni a hangulatot, ha még vásárlás előtt állsz, akkor tudsz szemüvegeket tesztelni, és persze lepacsizni a népekkel.

Túl nagy az 5"? Vár a whoop világ! További infók a HunWhoop Facebook csoportban és a Tiny Drones Facebook csoportban

Technikai ellenőrzés / gépátvétel

A legtöbb versenyen max. 3 géppel indulhatsz. Nézz utána, hogy milyen speciális követelmények vannak. Egyre több helyen előírás a minőségi videóadó (VTX; Unify / Tramp a legnépszerűbbek), adott esetben megkövetelhetik pl. a CrossFire-t, kötelező lehet a LED (ha így van, akkor sok kell, és majdnem biztos, hogy változtatható színű), és hasonlók.

Itthon egyelőre lazább a helyzet, de azért vannak fontos dolgok.

Mielőtt még versenyezhetnél, megnézzük a legfontosabbat, mégpedig hogy van-e failsafe a gépeden beállítva. Fontos, hogy a propokat (propellereket) le kell venni, és úgy kell érkezni az ellenőrzésre!

Menete: a gépedet leteszed a földre, arm-olod, majd a rádiót kikapcsolod, és ezután a motoroknak le kell állni. Ha ez nem működik, nincs versenyzés, sőt, igazából sehol sem kéne repkedned!

Meg szoktuk még nézni a gépek általános műszaki állapotát is, és néha élünk javaslatokkal (csudák vannak néha), de ez azért elég ritka.

A rádugás

A failsafe meg nem léte után a második kizáró tényező az úgynevezett rádugás, avagy amikor mások repülnek, és te bekapcsolod a géped, és emiatt valaki(k)nek elmegy a videójele. Anyagi kár mellett más egész napját, hetét taccsra teheted, stb. Never ever kategória.

A szerelés

Akármilyen jól szerelsz, egy versenyen izgulni és/vagy kapkodni fogsz. Biztosan lesznek körülötted tapasztaltabbak, nyugodtan kérj meg valakit, aki épp nem repül, hogy figyeljen arra, hogy mit csinálsz.

A szerelést általában tesztelés követi, de ez egy versenynapon nem olyan egyszerű. Két futam között szokott lehetőség lenni, figyeld, mikor jön a szünet, és légy felkészült, mert általában 1-2 perced lesz csak két kör között!

Ha olyat állítasz, amihez nem kell videó (pl. motorforrasztás és forgásirányok beállítása, stb), akkor forraszd le a VTX-et (3-15x ellenőrizd, mert lásd rádugás), és mehet a teszt, de ilyenkor nagyon figyelj a szabadon kóricáló kábel(ek)re is!

Fogalmak

Group / Round

Ahol 4-6 főnél több ember gyűlik össze, ott elengedhetetlen a csoportokba rendeződés. Itthon 4 fős csoportokban repülünk, külföldön egyes versenyeken a 6 fős csoportok is előfordulhatnak, de ott is a 4 fős a jellemző.

A verseny típusától függően (pl. pontversenynél) előfordul, hogy egész nap ugyanabban a csoportban vagy. Tudatosítsd magadban, hogy ilyenkor is a komplett mezőnnyel vagy versenyben!

Azt, hogy a csoportodon belül milyen frekvencián kell majd repülnöd, a gépátvételnél ellenőrizheted, ha nem kaptál róla előzetes tájékoztatást. A teljesítmény általában 25mW, de bizonyos versenyeken csoporton belül engedélyezett a 200mW is, ha az minden csoporttagnak megfelelő. Ha valamelyik frekvencián bajod van, akkor kérhetsz váltást (először akár csoporton belül is), vagy adott esetben rerun-t (lásd lentebb).

További infók a teendők és jótanácsok szekcióban!

Heat

Futam. Egy adott futamban az összes csoport repül. A verseny típusától függ, hogy mi történik, ha vége van egy adott heat-nek. Egy heat során lehet gyűjteni pontszámokat (pontverseny), de az is lehet, hogy nincs jelentősége, mert mondjuk az egész nap legjobb limit ideje számít csak (pl. kvalifikációból továbbjutásnál).

Időmérés

Az időmérés többféleképpen történhet, ezt mindig a szervező a verseny előtt tisztázza a résztvevőkkel. A pályán adott jelre elindulva kell előre meghatározott számú kört vagy előre meghatározott idő alatt a legtöbb kört repülni. Hogy a kialakult eredménnyel a szervező mit kezd, azt az előzetes tájékoztatás tartalmazza. (Lehet ez a végeredményed, lehet kvalifikációs idő, vagy amit épp kitalálnak.)

Az időmérés általában tag-gel történik, amit a gépátvétel során szerezhetsz be, ha még nincs, vagy ha cserére szorul. A felszerelésben a szervezők vagy reptársak segítenek, de kisebb gyorskötegelő legyen nálad, minimum kettő per gép.

Külföldön előfordulhat VTX alapú időmérés is, ott nem lesz tag, cserébe pontatlanabb lehet kicsit a mérés. Itthon pro rendszerek vannak :)

Abszolút időmérés

A startjeltől (hang) számítva indul az óra, mindenkinek egyszerre. 3, 2, 1-es visszaszámlálás van, ha korábban indulsz, nincs rerun, csak egy piros DNF felirat!

Egyéni időmérés

A startkapun történő első áthaladástól indul az óra, mindenkinek egyénileg. Ez a fajta időmérés lehetőséget ad taktikázásra a rajtnál, ezért már nem használjuk.

Quali

Qualification, avagy kvalifikáció. A rendező által meghatározott módon történő rangsor állítás, hogy ki tudják szűrni a szükséges számú versenyzőt, jellemzően DKO / SKO versenyekre (lásd lentebb). Pl. ha van 20 nevező és DKO-t tartanak, azt le kell csökkenteni 16-ra.

Ennek a módja lehet: pontgyűjtés, leggyorsabb kör, leggyorsabb 2-3 kör (limit idő), adott idő (jellemzően 2 perc) alatt megtett körök száma, stb. A rendezőnek mindenképp kommunikálnia kell a quali feltételeit még a verseny előtt.

Limit idő

A minimum körszám összesített ideje. DKO / SKO versenyeken általában a kvalifikáció feltétele.

DKO

Double knock out, vagy double elimination néven is ismert. Versenylebonyolítási forma, meghatározott számú versenyzőre szabva. Ez lehet 8 / 16 / 32 / 64 versenyző.

A lényege: egyszerre 4 pilóta repül, kettő továbbjut egyenes ágon, kettő pedig vigaszágra kerül. A vigaszágon az első kettő ugyanúgy továbbjut majd, a 3. és a 4. pilóta viszont kiesik a játékból. A rendszer érdekessége, hogy vigaszágra lejutva is meg lehet még nyerni a versenyt, ugyanis 2 ember innen felkerül a nagydöntőbe.

Töltött akksikkal készülj erre, ugyanis nagyon tud pörögni, könnyen lehet, hogy egymás után 2x repülsz, a rerun itt instant jön, és lehet, hogy 2 kört mentél már, amikor mondjuk valaki szétvert egy kaput, tehát kelleni fog egy töltött akksi.

SKO

Single knock out, vagy single elimination néven is ismert. Nincs vigaszág, aki nem jut tovább, az egyből kiesik.

CTA

Chase The Ace. Egy viszonylag új formátum a döntőre, ahol is nem elég egyszer nyerni a győzelemhez. A döntőt addig ismétlik a pilóták, amíg valaki kétszer nem nyer, a többiek sorrendjét pedig a befutó helyekért kapott pontok vagy legjobb limitidők döntik el.

Pontverseny

Kihalóban lévő állatfaj, ahol minden heat után egy bizonyos formula alapján pontszámokat kapnak a pilóták, majd végül az öszes heat-ben kapott pontszámok összeadódnak, és így alakul ki a végső rangsor.

Rerun

Újra repülhetsz. Aktualitása a rendezőségtől függ. Előfordulhat, hogy rögtön az adott futam után megy az újrázás, de az is lehet, hogy az adott heat össze group-ja után repülsz csak újra.

Spotter

Drónversenynél a spotter NEM szabadszemes követést jelent, hanem adott illető vagy szemüvegben, vagy pedig monitoron nézi az adott versenyzőt és jelenti a hibákat. Ha valaki kihagy egy akadályt és nem megy vissza kijavítani, akkor a spotter először a pilótát figyelmezteti, majd ha ennek ellenére sem megy vissza, akkor jelent a versenyszervezőnek.

Minden nem gyakorló futamban kötelező a spotter használata. Jellemzően az adott csoportot mindig a soron következő nézi, hogy már ott legyen, és felkészüljön arra, hogy mindjárt repülni fog. Az egyest a kettes nézi, a kettest a hármas, az utolsót az első. Ha te spottolsz, akkor azt a pilótát nézed, aki a te frekvenciádon repül. Ha nincs elegendő spotter, akkor pótolni kell. Ha nincs - vagy nincs jelen a - spottered, jelezd a szervezők felé!

Tipp: ha nincs gyakorlatod, akkor lehet, hogy zavarod a másikat. Mindig egyeztess az adott pilótával, hogy mit szeretne. Pl. egyből szólj, ha kihagyta az akadályt, vagy csak akkor, ha nem fordult vissza? Jelezd-e, ha DKO futamnál nagy az előnye, vagy ne? Stb...

DVR / Óvás

A spotter sem láthat mindent, mert van, hogy centimétereken múlik valami, másról meg századmásodpercek döntenek, szóval egy "rosszul időzített" pislogás is tényező lehet. A megoldás, hogy mindig legyen DVR, avagy mindig rögzítsd a repülésed. Ha teheted, olyan szemüveget válassz, amiben alapból van DVR, ha nincs, akkor vegyél hozzá modult, mókold bele, stb. A memóriakártyán legyen hely, indítsd is el a felvételt, állítsd is le. Nevetel, ugye? Majd figyeld meg, hányszor felejted el izgulás miatt, miközben ezerfelé pörög az agyad! Előfordulhat, hogy a helyszínen azonnal vissza kell nézni valamit, így ismét előny egy olyan szemüveg, ami ezt a funkciót is tudja, bár valakinél úgyis van laptop vagy mobil, szóval ezt meg lehet oldani ott is.

Óvni csak DVR birtokában tudsz, bemondásra nem nagyon fognak elhinni semmit, illetve még ha el is hiszik, változtatás biztosan nem lesz.

Teendők és jótanácsok, ha jössz versenyezni

Ez egy verseny, vedd komolyan!
  1. Ülj le otthon, mielőtt elindulsz, vegyél elő egy stoppert és mérd meg, hogy mennyi idő alatt tudsz frekvenciát és adóteljesítményt állítani. Nem csak a gépen, a szemüvegen IS. Ha 60mp alatt vagy, akkor jó.

    Itthon Raceband frekvenciákat használunk (általában R1, R3, R6, R8), így mindenképpen olyan VTX-ed legyen, ami tudja ezeket a frekiket. A 2020-as szezontól kezdve - külföldi mintára - a hazai versenyeken is limitált a használható VTX-ek típusa. A jelenleg elfogadottak: TBS, ImmersionRC, Rush FPV, Furious FPV, DJI (csak a DIGITAL FPV). Ezek a márkák gyakorlatilag mind tudják, de ha csak gyakorolnál még, és vásárlás előtt vagy, vagy cserélnél, akkor olyat vegyél, ami tudja a SmartAudio-t, így pillanatok alatt tudsz frekvenciált váltani. Az is előfordulhat, hogy meghatározott időd (0.5-1 perc) van váltani, és ha nem sikerül, akkor nem repülhetsz az adott körben! DKO / SKO versenyeken alap, hogy váltanod kell, akár sűrűn, és gyorsan, és hidd el, hogy annyi minden miatt fogsz izgulni, hogy tökre nem szeretnél még arra is agykapacitást áldozni, hogy feszkózol, hogy mások rád várnak, míg nyomod a gombot, de a Band változik, és nem a Chan, stb. Arról nem beszélve, hogy egyes versenyeken rámérnek a sugárzott jeledre, és ha 25mW van előírva, és elnyomtad a gombot, és 50-en, 100-on, stb mész, akkor azonnal kizárnak. Szóval SmartAudio.

  2. Érkezz pontosan!

  3. A gyakorláson és a kvalifikáció alatt majdnem mindig ugyanazokkal az emberekkel fogsz repülni egy csoportban, úgyhogy a legjobb stratégia, ha már a verseny előtt összespanolsz velük és figyeled, hogy mit, mikor és miért csinálnak. Az egész sport lényege a közösség, egyedül, szólózva hamar unalmassá válik, és ha ezt a lépést kihagyod a lényeget veszíted el.

  4. Készülj arra, hogy versenyen, nézők előtt repülni mindig más. Lehet, hogy te vagy a puszta ásza egyedül, de mihelyst megjelennek az "értő" nézők, a teljesítményed a földbe áll. Ez ilyen, ezen kár idegeskedni, el kell fogadni. Ennek a leküzdése ugyanakkora rutint kíván, mint a repülés megtanulása. Van akinek könnyebb, van akinek nehezebb, de így is úgy is melós, és DKO / SKO versenyeken még a legnagyobbak is repülnek remegős kézzel!

  5. Ugyanígy el kell fogadni, hogy a gépek sajnos amortizálódnak és nincs felelős, rajtad kívül. Bármi történik a gépeddel, az "versenybaleset", end of story. Egyedüli kivételt a fent említett rádugás képez.

  6. A versenyszervezők tök szívesen meghallgatnak minden kérést, kérdést, felvetést de ha eljön az a pont, hogy azt mondják oké, itt a vége, akkor az annyi. Nem személyes, csak nekik egy nagyobb kép van a fejükben, amit nem biztos, hogy azonnal látsz. Verseny után át lehet mindent dumálni, de akkor és ott, aznap a szervezőé az utolsó szó. Mindig.

  7. Ha valami olyasmit látsz, amit versenyszervező nem (pl. ember a pályán, szétzuhant kapu, stb), akkor hívd fel rá a figyelmét, meg fogja köszönni.

Általános verseny lebonyolítás
  1. Megérkezel, pacsizol, kipakolsz.

  2. Elmész technikai ellenőrzésre.

  3. Pályabejárás. Ha vannak kérdéseid a pályával kapcsolatban (lesznek) itt tedd fel, mert lehet, hogy mást is érdekel / érint.

  4. Gyakorlás.

  5. Kvalifikáció.

  6. Verseny.

  7. Pályabontás.

  8. Pacsizol, bepakolsz, pacsizol, hazamész.

  9. Facebookot / Instát szétszpemmeled!

Fontosabb szabályok
  1. Gyakorlás/Quali alatt szinte bármire kaphatsz rerun-t, ha nem tudsz elstartolni (nem arm-olt, nem indult, lecsúszott a startpadról, merült akksit tettél fel, stb) kivéve a rosszul felrakott propot. Arra nincs rerun, tanuld meg feltenni, mert balesetveszélyes!

  2. Verseny alatt, ha a 2. akadályig (pályabejáráson a szervező rámutat, hogy egyértelmű legyen) van midair crash (ketten ütköztök a levegőben), akkor automatikusan rerun az egész csoportnak. A futamot senki nem fejezi be, mert a szervező leszállít mindenkit. Leszállás a leszállózónába (pályabejárás során megtudod, hogy hol van), vagy indokolt esetben azonnal (mondják, ha ilyen lenne), ahol épp vagy.

  3. Pályára soha nem megyünk be, csak ha már nincs gép a levegőben, és senki sem próbálkozik újra felszállással.

    Ha leestél, nem segít a turtle (crash on flip), és nem tudsz továbbmenni, akkor meg kell várnod, míg mindenki leszáll. Ha a versenyen a 25mW feletti teljesítmény is engedélyezett, a túlmelegedés elkerülése végett (meg hogy ne szórd a jeled a pálya közepén fölöslegesen) célszerű belőni a low power on disarm-ot.

  4. Repülni csak a kijelölt területen belül szabad, általában magasságkorlátozással is. Bizonyos versenyeken ha átérsz a célkapun, azonnal le kell szállni. Semmi flip meg mifene, mert azért kizárás járhat. A verseny nem freestyle bemutató, vagy ha mégis, akkor az külön verseny kategória.

Ajánlott csatornák
És még egyszer: a közösség a lényeg, anélkül kapufa az egész!